iInspiroiva taidekurssi on kesän kohokohta. Yksi mahtavimmista tavoista viettää kesää, onkin osallistua, jollekin ihanalle taidekurssille. Hyvän kurssin löytäminen ei kuitenkaan aina ole ihan yksinkertaista, ja kurssien välillä on isoja eroja hinta/laatusuhteessa.

Olen koonnut tähän pari takuuvarmaa vinkkiä, jotka olen kaikki itse testannut ja hyväksi havainnut. Itse arvostan kursseissa ennen kaikkea hyvää opetusta mutta myös inspiroivaa paikkaa. Kuka nyt haluaisi viettää kesälomastaan päivääkään, missään tylsässä paikassa.

Alkukesän taidekurssi – Suomen akvarellitaiteen yhdistyksen kurssi Hangossa

Ensimmäinen vinkki on Suomen akvarellitaiteen yhdistyksen akvarellikurssi Hangossa kesäkuun alussa. Olin siellä pari vuotta sitten, ja kurssi oli kaikinpuolin superihana. On vaikea kuvitella inspiroivampaa paikkaa kuin Hanko, ja kesäkuun alussa siellä on vielä miellyttävän väljää, kun pahin turistikausi ei ole vielä alkanut.

Koska kurssi on Suomen akvarellitaiteen yhdistyksen järjestämä, on opetus korkeatasoista, mutta kurssille voi hyvin osallistua, vaikka kokemusta akvarellimaalauksesta olisi vielä hyvin vähänkin. Opettajana kurssilla toimii yksi Suomen akvarellitaiteen Grand Old ladyistä eli Maikki Haapala.

Maikki on loistava opettaja. Hänellä on pitkä kokemus opettamisesta, ja se näkyy muun muassa siinä, että kurssi on erittäin hyvin suunniteltu. Maalasimme joka päivä jossain ihanassa paikassa ja jokaisella päivällä oli oma teemansa.

Tukikohtanamme ja majoituspaikkanamme toimi Folkia Center, joka osoittautuikin  mainioksi majapaikaksi. Minulla oli myös pyörä mukanani ja se olikin loistava juttu, koska sillä pääsin sujuvasti sukuloimaan eri maalauspaikkoihin ilman autoa, ja iltaisin tein ihania pyörä- ja kävelyretkiä ympäri Hankoa.

Keskikesän taidekurssi – Kukkamaalausta Suomenlinnassa

Toinen vinkki on Helsingin taiteilijaseuran kesäkurssit. Tässäkin tapauksessa järjestäjä eli Helsingin taiteilijaseuran toimii opetuksen laadun takeena. Kursseja järjestetään sekä Kaapelitehtaalla että Suomenlinnassa Taidekoulu Maan tunnelmallisissa tiloissa. Itse halusin osallistua nimenomaan Suomenlinnassa pidettävälle kurssille, koska siellähän on ihan niinku olisi ulkomailla.

Olin itse kesällä 2019 Suomenlinnassa kukkamaalauskurssilla, ja siellä opettajana oli Pirjetta Brander. Myös tämä kurssi oli aivan loistava ja avasi silmäni sille, miten mielettömän kiinnostava aihe kukat ovatkaan.

Pirjetta sanoi nimenneeensa kurssin tarkoituksella ja provosoivasti kukkamaalauskurssiksi, suhtaudutaanhan kukkamaalaukseen yleensä hieman halveksuen. Viimeistään tällä kurssilla kävi selväksi, että tällaiseen ylenkatseeseen ei ole minkäänlaista syytä.

Kukkamaalauksella on takanaan pitkä ja monipuolinen traditio ja myös monet nykymaalarit ammentavat inspiraatiota kukkien ja kasvien maailmasta mitä mielenkiintoisimmilla tavoilla. Sukelsimme kurssilla myös esimerkiksi intilalaisten tekstiilien, islamilaisen geometrian ja mandaloiden saloihin.

Kurssi oli viiden päivän päiväkurssi, ja olisin toki voinut käydä kurssilla kotoakin käsin. Halusin kuitenkin saada kurssista kaiken mahdollisen irti ja uppoutua maalaamiseen ilman minkäänlaisia kotivelvotteita. Niinpä päädyin varaamaan itselleni Airbnb-asunnon paikanpäältä. Aikaa ei tuhraantunut edestakaisiin matkoihin, kun asustelin kurssin ajan hulppeassa liki 100 neliön lukaalissa kivenheiton päässä Taidekoulu Maasta. Tämä o olikin loistava ratkaisu, ja vietin ikimuistoiset viisi päivää Suomenlinnassa.

Kaikista Helsingin taiteilijaseuran kursseista löytyy tietoa heidän nettisivuiltaan https://helsingintaiteilijaseura.f

Järjestä itse itsellesi taidekurssi

Jos tilanteesi ei syystä tai toisesta salli nyt kesäkurssille osallistumista, mieti voisitko järjestää tavalla tai toisella itsellesi ikioman taidekurssin. Voisitko varata vaikka yhden päivän tai viikonlopun itsellesi? Voisitko etsiä itsellesi, jonkin hauskan majapaikan? Airbnb on oma suosikkini. Sitä kautta löytyy yllättäviä paikkoja, myös sopuhintaan. Tai lähtisitkö metsään tai rannalle telttailemaan, reissuun sopivat taidetarvikkeet repussa?

Tai järjestä yhteinen taidepäivä tai viikonloppu ystävien kanssa. Käykää vaikka jossain ihanassa museossa tai galleriassa hakemassa inspiraatiota, ja menkää sitten puistoon piknikille luonnoskirjojen kanssa.

Tässä vain muutama ensimmäinen mieleen tullut idea, mahdollisuuksia on loputtomasti. Jos kaipaan apua ajan raivaamiseen, sinua voisi kiinnostaa postaus https://omataidekoulu.fi/nain-saat-lisaa-aikaa-taiteelle-3-parasta-keinoa/, jossa käsitellään juuri keinoja järjestää itselleen aikaa.

Maksuton minikurssi

Voit myös ladata itsellesi alla olevasta painikkeesta täysin maksuttoman minikurssin pesutekniikasta, joka on hauska sekatekniikka. Tilatessasi kurssin saat sähköpostiisi oppaan, joka sisältää linkit myös videotutoriaaliin. Voit tutustua kurssiin rauhassa omaan tahtiisi silloin kun itsellesi parhaiten sopii.

Järjestä itse itsellesi taidekurssi

Maksuton minikurssi