Miten hankit vesivärit eli akvarellivärit, joita rakastat lopun elämääsi

Akvarellivärit ovat ihaninta mitä on. Rakastan oikeastaan ihan kaikkia taidetarvikkeita, mutta jos minun pitäisi valita vain yhdet välineet loppuelämäkseni, valitsisin akvarellivärit. Rakastan niiden monipuolisuutta, hulmuavaa valoisuutta, myrkyttömyyttä ja nopeaa kuivumista. Sitä että rasia värejä kulkee pienessä peltirasiassa kepeästi taskussani mihin maailmankolkkaan hyvänsä. Voin helposti maalata missä ja milloin haluan. 

Nykyään minulla on värit, joita rakastan. Mutta ennen kuin olen päässyt tähän pisteeseen, olen tehnyt runsaasti turhiksi osoittautuneita hankintoja. Jotta sinä voisit säästää niin aikaa kuin rahaakin, kerron sinulle nyt kaiken sen, mitä minun olisi ollut hyvä tietää viisi vuotta sitten, kun päätin hankkia itselleni ensimmäiset kunnolliset akvarellivärit. 

Ota opiksesi minun virheistäni

Minulle oli selvää, että haluan värit, jotka tarjoavat maksimaalista maalausnautintoa. Vahva intuitio kertoi minulle, että juuri tähän kannattaa satsata, sillä aavistin, että rakkaus vesiväreihin tulee jatkumaan lopun elämääni. Sitä paitsi rakas isäni on jo nuoruudessani opettanut, että hyviin harrastuksiin kannattaa aina panostaa.

Etsin tietoa netistä ja kirjastosta ja kaikkialla painotettiin,, että kannattaa panostaa laatuun ja että kaikista maalaustekniikoista juuri vesivärimaalauksessa välineillä on ehkä kaikkein suurin merkitys. Aika nopean googlettelun tuloksena päädyin tilaamaan eBaysta Winsor & Newtonin lajitelman, joka sisälsi 36 puolinappia. Hinta oli noin 50 euroa, joka oli itse asiassa tuosta rasiasta aika edullinen hinta. 

Iloitsin uusista väreistä hetken, mutta pian epämääräinen kaiherrus alkoi kalvaa mieltäni. Niinpä lahjoitin uudet värini vähän käytettyinä pikkusiskolleni ja palasin lähtökuoppiin. Googlettelin ja katselin loputtomasti Youtube-videoita ja metsästin unelmieni palettia ja värejä pitkän aikaa. Sorruin tekemään useita uusia hankintoja, jotka osoittautuivat “ihan kivoiksi”, mutta se ei riittänyt minulle. Jostain syystä juuri tässä asiassa minulle kelpasi vain kaikkein paras. 

Nyt minulla on vihdoin ollut jo jonkin aikaa akvarellivärit, jotka tekevät minut onnelliseksi – ihan joka päivä. Tajuan nyt jälkikäteen, että tein hankintojani alun alkaen liian vähäisen tiedon varassa. Tyypillisen aloittelijan tapaan, en tiennyt, mitä minun olisi pitänyt tietää ja ymmärtää, jotta olisin osannut valita viisaammin. 

Ja hei, ennen kuin jatkan eteenpäin, haluan huomauttaa, että ei tämän ole pakko olla näin vaikeaa. Sinä voit aivan hyvin ostaa rennosti mitkä vaan vastaasi tulevat värit ja olla ihan tyytyväinen niihin. Mutta erityisesti jos sinulla kaapit pursuilevat jo ennestään vähän käytettyjä taide- ja käsityötarvikkeita tarvikkeita ja ajaudut helposti yön pimeinä tunteina tilaamaan niitä lisää ja lisää, niin silloin ehkä kannattaa jatkaa lukemista.

Mitä akvarellivärit ovat?

Vesivärit eri akvarellivärit koostuvat pääosin sideaineesta ja pigmenteistä. Ja näistä aineksista plus muutamasta pienestä lisäaineesta vesivärejä voi itse asiassa valmistaa myös itse. Sideaineena käytetään yleensä erittäin hienoksi revittyä arabikumia, jota saadaan akaasiapuusta. Arabikumi toimii siis liimana, joka kiinnittää pigmentit paperiin. Arabikumi on vesiliukoista ja kiinnittyy hyvin paperiin.

Lisäksi värit saattavat sisältää hunajaaa, glyseriiniä tai siirappia, joiden tarkoituksena on pidentää kuivumisaikaa ja edistää pigmentin liukenenemista veteen. 

Vesivärien mahtava puoli on siis, että ne aktivoituvat vedestä kuivuttuaankin. Eli jos pursotat vesiväriä lautaselle ja se kuivahtaa siihen, ei haittaa! Suihkautat vaan päälle hieman vettä, niin voit jatkaa maalaamista. 

Valmis lajitelma vai itse valitut värit?

Vesivärejä myydään sekä valmiina lajitelmina että irtokappaleina. Aloittelija usein päätyy ostamaan jonkin valmiin lajitelman. Se on ymmärrettävää, koska se on helppo ratkaisu, johon on helppo päätyä varsinkin silloin, kun ei oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä. Ja kuten jo tiedätkin, juuri näinhän itsekin tulin toimineeksi.

Toinen ainakin itseni kaltaisten aloittelijan tendenssi on ostaa liikaa eri värejä eli mahdollisimman suuria lajitelmia. Oma ajatuksen juoksuni kulki olletikin jotenkin sen suuntaisesti, että kun kaikki tulee joka tapauksessa olemaan aluksi vaikeaa, niin on hyvä, että minulla on valmiina runsaasti kivoja sävyjä, joten minun ei tarvitse stressata niiden sekoittamisesta. 

Olin väärässä. Suuri määrä pikkuruisia eri värisiä nappeja teki alkuun pääsemisestä vaikeampaa eikä suinkaan helpompaa kuten olin kuvitellut. Maalaamisesta pääsee toden teolla nauttimaan paljon nopeammin, kun käytössä on aluksi ison valikoiman sijaan rajoitettu määrä tarkkaan valittuja ja huippulaatuisia värejä.  

Valmiiden lajitelmien ongelmana on myös, että ne sisältävät usein tarpeellisten ja hyödyllisten värien lisäksi vähemmän hyödyllisiä tai laadukkaita värejä. Siksi rohkaisenkin sinua harkitsemaan, että koostaisitkin alusta alkaen oman palettisi itse. Näin saat juuri niitä värejä, mitä haluat, ja lopulta tämä on usein myös edullisin vaihtoehto. Eikä sinun tarvitse miettiä, mitä tekisit väreille, joista olet maksanut selvää rahaa, mutta joita et kuitenkaan koskaan käytä.

Panosta laatuun, kun hankit akvarellivärit

Hankitpa sitten valmiin lajitelman tai irtovärejä, sinun kannattaa ehdottomasti satsata taiteilijalaatuun ihan alusta asti! Laadukkailla väreillä maalaaminen on aivan erilaista kuin heikkolaatuisilla väreillä. Taiteilijalaatuiset akvarellivärit sisältävät runsaasti hyvälaatuista pigmenttiä, minkä ansiosta värit ovat kauniita ja niitä on helppo sekoittaa. Heikkolaatuisilla väreillä maalatessa tulos voi jäädä valjuksi ja/tai sameaksi ja kauniiden värien sekoittaminen voi olla työn ja tuskan takana.

akvarellivarit

Nappeja vai tuubeja?

Akvarellivärejä myydään sekä nappeina että tuubeissa. Ja viime aikoina markkinoille on tullut myös pipettipulloissa myytäviä nestemäisiä värejä. Niistä minulla ei kuitenkaan ole vielä omakohtaista kokemusta. Sen kuitenkin tiedän, että niistä pitää erityisesti tutkia valonkestävyys, sillä osa on valonkestäviä osa ei.

Nappeja on kahden kokoisia, puolikkaita ja kokonaisia. Myös tuubeja on hyvinkin eri kokoisia. Aloittelija päätyy usein nappeihin ja niinhän itsekin tein. Mutta jos nyt saisin aloittaa alusta, ostaisin suoralta kädeltä tuubeja.

Nappeihin päädytään aluksi erityisesti kahdesta syystä. Ensinnäkin niitä on ainakin Suomessa enemmän saatavilla. Toiseksi helposti tuntuu, että nappivärit olisivat riittoisampia. Eli koska tuubit ovat pienikokoisia, voi tulla mieleen, että ne kuluvat nopeasti ja tulevat näin ollen nappivärejä kalliimmiksi. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Asia saattaa olla jopa päin vastoin.

Itse ostan nykyisin pelkästään tuubeja ja sen lisäksi olen ostanut tyhjiä nappeja, joihin pursotan tuubeista väriä ja annan kuivua. Näin saan tuubeja ostamalla ikään kuin kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Kun napista alkaa väri loppua, pursotan tuubista lisää täydennystä. Kätevää! Ja kun maalaan esimerkiksi isompia töitä, saan runsaasti vahvaa väriä helposti suoraan tuubista. 

Pigmenttien merkitys

Se, mitä ja minkä laatuisia pigmenttejä väreissä on käytetty, on aivan ratkaisevan tärkeää sen kannalta, kuinka kaunista jälkeä väreillä syntyy. Kuten jo edellä on tullut esiin, taiteilijalaatuisissa väreissä on käytetty runsaasti hyvälaatuisia pigmenttejä, eivätkä ne sisällä mitään epämääräisiä täyteaineita.

Tämän lisäksi olennaista on, kuinka monesta eri pigmentistä värit koostuvat. Osa väreistä sisältää vain yhtä pigmenttiä, osassa taas on sekoitettu kahta tai useampaa pigmenttiä. Mitä vähemmän eri pigmenttejä valitsemasi värit sisältävät, sen parempi. Tämä johtuu siitä, että mitä enemmän paletillasi on sävyjä, jotka on sekoitettu useammasta eri pigmentistä, sitä arvaamattomammin värit käyttäytyvät, kun niitä sekoitetaan. Aina kun sekoituksessa on enemmän kuin kahta eri pigmenttiä, lisääntyy riski siihen, että lopputuloksena syntyy likaisen väristä epäväriä. 

Pigmenttien määrän voit tarkistaa pakkauksesta eli tuubin kyljestä tai nappivärin kääreestä. Käytetyt pigmentit ilmaistaan joko kirjain ja numeroyhdistelmänä tai viisinumeroisena numerosarjana. Esimerkiksi tumman kadmiuminkeltaisen väri-indeksi voidaan merkitä joko PY35 tai 77199. Mitä enemmän paletillasi on värejä, jotka sisältävät vain yhtä pigmenttiä, sitä ennustettavammin värit käyttäytyvät sekoituksissa. 

Läpikuultavuus

Pakkauksesta (ja värikartasta) löytyy käytettyjen pigmenttien lisäksi muitakin erittäin tärkeitä tietoja, joihin kannattaa tutustua. Esimerkiksi öljyvärien tapaan värit voi jaotella niiden läpikuultavuuden asteen mukaan läpikuultaviin, semiläpikuultaviin, puolipeittäviin ja peittäviin väreihin. Tätä ilmaistaan usein joko neliöllä tai ympyrällä. Valkoinen merkitsee läpikuultavaa ja musta peittävää ja niiden välillä on kaksi välimuotoa semiläpikuultava ja puolipeittävä.

Akvarellitaiteen ytimessä ovat erityisesti läpikuultavat sävyt. Niissä näkyy akvarellien kauneus ja lumo puhtaimmillaan. Niistä saa sekoitettua erityisen kauniita sävyjä ja niitä voi maalata päällekäin ja synnyttää näin kerroksellisuutta ja rikkaita optisia vaikutelmia ja syvyyttä. 

Lisäksi läpikuultavien värien sekoittaminen on sikäli helpompaa, että niistä saa helpommin sekoitettua kauniita värejä kuin peittävistä. Heti kun seoksessa on mukana peittävä sävy, on suurempi riski siihen, että väristä tulee samea ja likainen.

Valonkesto

Valonkestoon kannattaa opetella kiinnittämään huomiota alusta alkaen ja hankkia lähinnä vain mahdollisimman kestäviä sävyjä. Tämä on erityisen tärkeää siinä vaiheessa, kun alat suunnitella töidesi myymistä. Aluksi tämä voi tuntua kaukaiselta ja siksi vähemmän tärkeältä yksityiskohdalta, mutta tilanne saattaa muuttua pikemmin kuin uskotkaan 🙂

Valonkestoa merkitään joko plussilla tai roomalaisilla numeroilla

+++++ = erittäin kestävä

++++ = hyvin kestävä

+++ = normaali

++ = heikohko

+ = huono

I = loistava

II = hyvä

III = kohtalainen

IV = heikko, huono

Kun olet hankkinut värit, sinun kannattaa vielä testata valonkestävyyttä itse. Sen voit tehdä maalaamalla paperille kaistaleen jokaisella värillä ja peittämällä sitten osan esim. maalarinteipillä. Pane sen jälkeen paperi johonkin sellaiseen paikkaa, missä se altistuu mahdollisimman paljon auringolle. Poista teippi esimerkiksi puolen vuoden päästä ja katso, onko haalistumista tapahtunut. 

Granulaatio

Granulaatio on alun perin tähtitieteeseen liittyvä termi, joka tarkoittaa fotosfäärin epätasaista ryynimäistä rakennetta, joka muuttaa jatkuvasti muotoaan. Tämä luonnehdinta kuvastaa hyvin myös tapaa, jolla tietyt pigmentit käyttäytyvät akvarelliväreissä. Granuloivissa väreissä väri eli pigmentit eivät leviä paperille levitettäessä tasaisesti, vaan pigmenteillä on taipumusta muodostaa juuri ryynimäistä tekstuuria. Alla olevasta kuvasta näkyy havainnollisesti, mitä tämä tarkoittaa käytännössä.

On makuasia, pitääkö tätä ominaisuutta hyvänä vai huonona ominaisuutena. Henkilökohtaisesti rakastan tätä ominaisuutta akvarelleissa! Tämänkin takia paletiltani löytyy aina esimerkiksi ranskan ultramariinia ja potters pinkiä. Viimeksi mainittu on vanhan roosan värinen sävy, jonka näet alla olevasta kuvasta. Sen miinuspuoli on kyllä heikohko valonkesto.

Tieto siitä, mitkä värit ovat granuloivia, löytyy yleensä ainakin värikartasta. Granuloivuutta ilmaistaan värikartassa/pakkausmerkinnöissä kirjaimella G

akvarellivarit

Osa pigmenteistä tarttuu paperiin hanakammin kuin muut. Näitä on vaikea ”pestyä” pois esimerkiksi silloin, jos hauat korjata jotain kohtaa. Erityisen tarttuvista väreistä on yleensä maininta värikartassa (staining colour). Tässä linkki videoon, jossa demonstroidaan käytännössä eroa tarttuvien ja muiden värien välillä.

Tarttuvuutta ilmaistaan värikartassa ja pakkausmerkinnöissä kolmiolla, joka voi olla tyhjä (ei tarttuva väri), puoliksi täytetty (semitarttuva) tai musta eli täytetty (tarttuva väri).

Mitä värejä kannattaa valita

Yleensä palettia lähdetään koostamaan kolmesta pääväristä ja näistä valitaan sekä kylmä että lämmin sävy. Eli palettiin valitaan kylmä ja lämmin keltainen, kylmä ja lämmin punainen ja kylmä ja lämmin sininen. Näistä on vähän erilaisia sävyjä olemassa, mutta seuraavat värit ovat paljon käytettyjä ja niistä pääset hyvin liikkeelle: 

  • kadmiumkeltainen (vaalea tai sitruuna) – kylmä
  • kadmiumkeltainen (tumma) – lämmin
  • kadmiumpunainen – lämmin
  • etsi värikartasta joku sinertävään taittava punainen ja tarkista valonkestävyys
  • ultramariininsininen – lämmin
  • preussinsininen tai ftaloyaanisininen – kylmä

Hankalin väri on kylmä punainen. Perinteisesti kylmänä punaisena on käytetty esimerkiksi karmiininpunaista (crimson lake, karmin) tai alitsariini karmosiinia. Näiden ongelmana on huono valonkesto.

Näistä pääväreistä saa jo sekoitettua valtavan määrän kauniita sävyjä. Näiden lisäksi käyttökelpoisia, klassisia ja edullisia sävyjä ovat maavärit. Ne ovat paitsi kauniita sellaisenaan, myös hyviä erilaisissa sekoituksissa. Niistä kannattaa valita joitakin näistä:

  • poltettu siena, raaka siena
  • poltettu umbra, raaka umbra
  • englanninpunainen
  • keltaokra

Et tarvitse varsinkaan aluksi välttämättä suinkaan näitä kaikkia. Voit aloittaa esimerkisi poltetusta sienasta, raa’asta umbrasta ja keltaokrasta.

Vihreät

Vihreät ovat hankalia ja harvoin hyviä sellaisenaan käytettyinä. Mutta valmiista vihreistä voi olla iloa sekoituksissa. Esimerkiksi Viridian on hyvä sekoitusväri. Perylene green on vahva tumma vihreä, joka sopii hyvin esim. kasvillisuutta maalatessa tummimpien varjokohtien maalaamiseen.

Violetti & turkoosi

Jos kirkas violetti tai turkoosi on ehdoton lempivärisi, se kannattaa ostaa valmiina, sillä kummankaan sekoittaminen ei oikein onnistu. 

Musta & valkoinen

Musta voi paletilla olla tai sen voi jättää poiskin ja sekoittaa erisävyisiä tummia värejä  itse. Itse tykkään kyllä kovasti myös Daniel Smithin voimakkaasti granuloivasta Lunar Blackistä.

Valkoinen ei ole perinteisesti kuulunut akvarellimaalaukseen. Akvarellimaalauksessa valkoinen toteutetaan jättämällä näkyviin pohjapaperi niistä kohdista, joiden halutaan olevan valkoisia. Isommissa valmiissa lajitelmissa saattaa kuitenkin olla ns. kiinanvalkoinen nappi (chinese white), joka on on kehitetty sinkkioksidista akvarellimaalaukseen sopivaksi. Sen käytössä on huomioitava, että se lisää tiettyjen väriaineiden haalistumista. Ja ylipäätänsä akvarellimaalauksessa paras tapa vaalentaa väriä on lisätä veden määrää.

Mistä akvarellivärit kannattaa ostaa

Kaikissa taiteilijatarvikeliikkeissä myydään akvarellivärejä, mutta huomaa, että lähimainkaan kaikki taiteilijatarvikeliikkeissä myytävät värit eivät ole taiteilijalaatuisia.  Tunnettuja ja hyviä Suomessa  myytäviä taiteilijalaatuisia merkkejä ovat esimerksi Winsor & Newton Cotman-sarja ja Schminken Horadam-sarja. Huomaa, että molemmilla merkeillä on myös edullisempi ja heikkolaatuisempi opiskelijasarja. Winsor & Newtonia myy nappeina esimerkiksi Konstashop ja Horadamia sekä nappeina että tuubissa Tempera. Temperasta saa myös esimerkiksi Sennelierin tuubivärejä.

Akvarellivärien premium-sarjaa edustaa amerikkalainen Daniel Smith. Sitä on Suomesta vähän huonosti saatavilla. Tietääkseni vain yksi kivijalkaliike myy Daniel Smithin värejä Suomessa. Liike on http://www.diverse.fi/fi/ Helsingissä. Diversellä ei ole varsinaista nettikauppaa, mutta liikkeeseen voi ottaa yhteyttä ja sopia toimituksesta myös postitse. Palvelu on erinomaista ja asiantuntevaa. 

Jos päädyt nappiväreihin yksi edullinen ja Suomessa suosittu vaihtoehto ovat venäläiset White Nights -napit. Niissä on vahvat pigmentit, mutta niiden kanssa täytyy olla sikäli  varovainen, että niissä saatetaan käyttää edelleen myrkyllisiä pigmenttejä. Eli ei kannata esimerkiksi syödä samalla kun maalailee. Näitä saa esimerkiksi yllä mainitusta Diversestä.  

Itse olen ostanut ison osan tarvikkeistani Jakckson’s Artista Englannista. Valikoima on järisyttävä ja hinnat ovat olleet kilpailukykyiset. Valitettavasti Brexit pani stopin sieltä ostamiselle. Kulut ovat sen jälkeen niin suuret, että Briteistä tilaaminen ei enää kannata. Toivon todella, että Jackson’s Art jossain vaiheessa perustaisi sivuliikkeen tai varaston EU:n rajojen sisäpuolelle.

Mitä muuta tarvitaan

Jos koostat palettisi itse tarvitset jonkin rasian värien säilyttämiseen. Voit käyttää valmiita rasioita, mutta yhtä hyvin voit säilyttää värejä missä tahansa rasioissa. Napit voi tarvittaessa kiinnittää esimerkiksi sinitarralla. 

Säilytysrasian lisäksi tarvitset paletin, jossa sekoittaa värejä. Valmiissa palettirasioissa  kansi toimii sekoitusalustana. Kaikkein paras alusta on kuitenkin posliinipaletti. Maastossa sitä on hankala raahata mukana, mutta aina kotona tai sisätiloissa maalatessa se on miellyttävin valinta. Tietysti voi käyttää myös ihan tavallista lautasta. Halvat muovipaletit eivät sovellu tarkoitukseen, koska ne hylkivät väriä ja vettä ikävästi. 

Myös pieni suihkupullo on kätevä apuväline, sillä sillä saa kätevästi aktivoitua värit, kun aloitat maalaamisen. Luonnollisesti tarvitaaan myös siveltimiä ja paperia, mutta ne vaativat molemmat aivan oman postauksensa.

Tässä vielä lopuksi muistilista tärkeimmistä vinkeistä, joiden avulla hankit unelmiesi akvarellivärit

  • Hanki taiteilijalaatua, jos vaan mahdollista. Kaikkien taiteilijalaatuisten värien kyljessä kerrotaan, että ne ovat taiteilijalaatua (artist’s watercolor)
  • Hanki aluksi esimerkiksi 10-12 eniten tarvittavaa sävyä (esim. perusvärit + muutama maaväri ja joku oma suosikki)
  • Tutki värikartasta tai värien pakkauksista kaikki merkinnät. Kiinnitä huomiota pigmenttien määrään (mitä vähemmän eri pigmenttejä, sen parempi. Pidä huoli, että paletiltasi löytyy ainakin muutama läpikuultava sävy.
  • Kiinnitä huomiota valonkestävyyteen. Osta vain sävyjä joiden valonkestävyys on hyvä.
  • Kun olet hankkinut värit, tee itsellesi oma värikartta: Maalaa näyte jokaisesta väristä ja kirjoita oheen kaikki tiedot: tieto pigmenteistä, läpikuultavuudesta ja valonkestosta sekä mahdollisesta granuloivuudesta. Mitä paremmin tutustut väreihisi, sitä nautinnollisempaa maalaamisesta tulee ja sitä nopeammin opit sekoittamaan aina kulloinkin tarvitsemasi sävyt.
  • Jos ostat nappivärejä kannattaa vielä kirjoittaa vedenpitävällä tussilla nappiin, mikä väri on kyseessä.

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä artikkelit:

Akvarellit ovat tavallaan sukua myös musteille ja niitä on ihana yhdistää keskenään.

Olenkin tehnyt musteista hyödyllisen ja inspiroivan oppaan jonka voit napata itsellesi tästä:

Lisätietoja

Paras suomenkielinen kirja akvarellimaalauksesta on Marjukka Paunilan teos Akvarellimaalaus. Se sisältää runsaasti tietoa mm. välineistä ja väreistä. Lisäksi kirjassa on upea kuvitus, josta saa hyvän käsityksen siitä, kuinka huikean monipuolinen tekniikka akvarelli on.

Väreistä ja pigmenteistä on valtava määrä tietoa Coloria. netissä

Linkki Temperan sivuilta löytyvään Schminken Horadam-värien värikarttaan, josta voit tutkia sävyjä ja opetella lukemaan merkintöjä.

Jos haluat varmistua, että et missaa tulevia vinkkejä ja tutoriaaleja, sinun kannattaa liittyä kirjeystäväkseni ja Oman taidekoulun sisäpiiriin.