Otsikko löydä oma tyyli ottamalla mallia muilta on tarkoituksella hämmentävä. Voiko oman tyylin tosiaan löytää ottamalla mallia muilta? Kyllä voi ja monet mestarit ovat näin tehneetkin.

Kysymys omasta tyylistä on ylipäätään haaste, johon jokainen maalari ennen pitkää törmää. Haluaisimme löytää oman tyylimme ja tuskailemme, kun sitä ei tunnu löytyvän. Oma tekeminen tuntuu sen sijaan usein päämäärättömältä sinne tänne haahuilulta.

Meillä saattaa myös olla käsitys, että meidän pitäisi kehittää ikään kuin tyhjästä jotain täysin omaa. Saatamme siis pitää jotenkin epäilyttävänä muiden töistä inspiroitumista tai muilta mallin ottamista. Olen ainakin itse omaksunut jo lapsena jostain käsityksen, että muiden matkiminen on noloa ja tuomittavaa.

Mallioppiminen on erinomainen tapa oppia

Käsityksestä, että mallioppiminen on epäilyttävää, on syytä pyristellä eroon mahdollisimman pian. Tosiasiassa mestareiden töiden kopioiminen on nimittäin vanha ja edelleen erittäin toimiva keino oppia piirtämistä ja maalaamista.

Toinen fakta on, että ihan kaikkien kohdalla oma tyyli kehittyy aina suhteessa muihin ja muiden tekemään taiteeseen. Kukaan meistä ei toimi tyhjiössä emmekä koskaan keksi mitään 100% omaperäistä. 

Muiden vaikutuksesta ei siis tarvitse ahdistua! Muiden taiteesta oppiminen ja vaikuttuminen on yksinkertaisesti olennainen osa kaikkien taiteilijoiden matkaa kohti omaa tyyliä. Sitä ei siis tarvitse hävetä tai piilotella vaan voit iloita täysin rinnoin mahdollisuudesta oppia muilta!

Ei kuitenkaan ole yhdentekevää, miten otat oppia muilta. Ja siksi tärkeää onkin opetella tekemään se tavoilla, jotka auttavat sinua kohti omaa tyyliä ja samalla arvostavat inspiraatiosi lähteitä. 

Ota mallia Helene Schjerfbeckiltä

Yksi kuuluisa ja inspiroiva esimerkki edeltäjiltä oppimisesta on Helene Schjerfbeck (1862-1946), joka inspiroitui ja otti oppia esimerkiksi El Grecon (1541-1614) taiteesta. Me voimme puolestamme oppia Schjerfbeckiltä, mitä kannattaa tehdä, kun haluamme oppia mestareilta. 

Havainnollinen esimerkki on Schjerfbeckin Sininen madonna El Grecon mukaan ja sen syntyprosessi.   Schjerfbeck maalasi tämän teoksen jatkosodan aikana Nummelassa Luontolan parantolassa v. 1943. Tätä ennen hän oli jo maalannut aiheesta kaksi pienikokoista versiota: akvarellin ja öljyvärimaalauksen. 

El Greco inspiraation lähteenä

Schjerfbeck kiinnostui El Grecon taiteesta jo 1900-luvun alussa, ja huomion arvoista on, että hän tutustui siihen etupäässä taidelehtien, kuvajäljennösten ja kirjoitusten välityksellä. Omien sanojensa mukaan hän näki eläessään vain yhden todellisen El Grecon maalauksen ja yhden epäilyttävän. 

Schjerfbeck alkoi maalta avoimesti El Grecon teosten mukaan vuonna 1928. Jo ennen tätä hän oli kyllä ollut inspiroitunut tämän kreikkalais-espanjalaisen maalarin tummasta dramaattisuudesta ja luonut sen hengessä omia luonnetutkielmiaan, mutta ei suoranaisesti ottanut aihetta tältä. Häntä inspiroi El Grecon tutkimiseen myös se, että myös esimerkiksi Cezanne oli maalannut Naisen muotokuvan El Grecon mukaan. 

Schjerfbeckin innostus El Grecoa kohtaan syveni entisestään 1940-luvulla, kun hän maalasi sodan aikana parantola-olosuhteissa, jolloin elävien mallien saaminen oli luonnollisesti erityisen haastavaa. Ja lisäksi samaan aikaan hän sai käsiinsä näyttäviä kirjoja El Grecosta. 

Mustavalkoisten kuvien mukaan maalaaminen on erinomainen tapa ottaa oppia muilta. Silloin ei voi kopioida suoraan ja tulee väkisinkin kiinnitettyä erityistä huomiota valööreihin, mikä muutenkin on huipputärkeää. 

loyda oma tyyli ottamalla mallia muilta
El Greco: The Burial of Count Orgaz (1586)

Schjerfbeck myös poimi oman maalauksensa lähtökohdaksi yhden yksityiskohdan eli yhden henkilön lukuisia henkilöitä vilisevästä maalauksesta. Madonna löytyy vasemmasta ylälaidasta Johannes Kastajaa vastapäätä. Pieneen osaan tai yhteen yksitoiskohtaan keskittyminenkin on erinomainen idea ja auttaa annostelemaan oppia ja inspiraatiota sopivan määrän kerrallaan. 

Lopuksi kannattaa panna merkille myös, että Schjerfbeck on maininnut inspiraation lähteensä reilusti ja avoimesti jo teoksensa nimessä. Juuri näin kannattaa kaikkien toimia!

Pari sanaa tekijänoikeuksista

Lopuksi on sanottava vielä pari sanaa tekijänoikeuksista. Niistä kannattaa tässä yhteydessä muistaa se, että voit omaan yksityiseen käyttöösi tehdä ihan millaisia versioita hyvänsä ihan kenen tahansa teoksista. Mutta silloin jos olet tehnyt kopion jonkun toisen teoksesta, et voi jakaa tai esittää omaa työtäsi tai edes kuvaa siitä missään ilman alkuperäisen teoksen tekijän lupaa. Myymisestä nyt puhumattakaan. Paitsi jos alkuperäisen teoksen tekijän kuolemasta on vähintään 70 vuotta.

Tekijänoikeuksien suoja-aika on siis 70 vuotta tekijän kuolemasta. Tämä tarkoittaa sitä, että sen jälkeen teoksia voi käyttää kuka hyvänsä miten hyvänsä. Mutta tässäkin tapauksessa on hyvien tapojen mukaista kertoa inspiraation lähde, aivan kuten myös Schjerfbeck aikanaan teki.

Ota mallia sinua inspiroivalta taiteilijalta

  • Etsi sinua inspiroiva taiteilija ja teos. Saat harjoittelusta sitä enemmän irti, mitä paremmin perehdyt inspiraatiosi lähteeseen. Erityisesti kannattaa yrittää päästä taiteilijan ajatusten jäljille. 
  • Kaikkein havainnollisin tapa tutustua töihin on mennä katsomaan niitä paikan päälle museoon. Mutta sen lisäksi tai sijaan myös kuvat ovat erinomainen lähde.
  • Mieti, mikä sinua teoksessa erityisesti inspiroi. Ajatuksistaan kirjoittaminen on aina hyvä idea, koska se pakottaa ajattelemaan kunnolla. 
  • Jos et halua kopioida suoraan käytä esimerkiksi mustavalkoista ja/tai pienikokoista kuvaa mallinasi.
  • Muista, että voit valita teoksesta vain pienen osan tai yksityiskohdan tutkittavaksi.
  • Voit tehdä joko perusteellisen tutkielman tai useita pieniä ja nopeita versiota.
  • Voit tutkia aihetta eri välinein ja tekniikoin. 
  • Muista myös tiedostaa ja huomioida tekijänoikeudet.

Sinua saattaa kiinnostaa myös nämä:

Näin pääset eroon pipertämisestä

Näin saat lisää aikaa taiteelle – 3 parasta keinoa

Lähde: 

https://www.bukowskis.com/fi/auctions/586/1011-helene-schjerfbeck-sininen-madonna-el-grecon-mukaan